🇫🇮 NaviPost | Syyskuun uutisia

Yritysasiakkaiden verojen maksaminen uudistuu vuonna 2025

Verohallinto yksinkertaistaa ja selkeyttää verojen maksamista ja veronpalautuksia tänä vuonna, ja palautusvaihtoehtojen poistuminen on yksi osa uudistusta.

Oma-aloitteisten verojen palautusten säilyttämisestä luovuttiin elokuussa 2025. Marraskuussa 2025 on tulossa myös muita muutoksia yritys- ja yhteisöasiakkaiden verojen maksamiseen. Taustalla on hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan hallitus sujuvoittaa veronkantoa ja parantaa verotuksen ennakoitavuutta.

Uudistus tuo mukanaan useita muutoksia verojen maksamiseen ja veronpalautuksiin:

  1. Yritykset maksavat veronsa yhdellä viitenumerolla

    Yritykset ja yhteisöt maksavat jatkossa veronsa yleisellä verojen viitenumerolla verolajikohtaisten viitenumeroiden sijaan. Maksut käytetään kaikille yrityksen veroille eräpäivien mukaisessa järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan.

    Tällä hetkellä yrityksillä on veroille useita eri viitenumeroita, ja viitenumeron valinta vaikuttaa siihen, mille verolle ja missä järjestyksessä maksu käytetään. Yhdellä viitenumerolla maksaminen helpottaa viitenumeron valintaa ja selkeyttää sitä, miten maksut käytetään.

    Yhdellä viitenumerolla maksaminen ei koske henkilöasiakkaita, yksityisiä elinkeinonharjoittajia eikä maa- ja metsätalouden harjoittajia. Heillä verojen maksaminen säilyy ennallaan.

  2. Oma-aloitteisten verojen maksamista ja palautuksia yksinkertaistetaan

    Oma-aloitteisiin veroihin kuuluvat esimerkiksi arvonlisävero, työnantajasuoritukset sekä valmisteverot. Muutoksia tulee maksuihin, jotka asiakas maksaa oma-aloitteisten verojen viitenumerolla:

    Maksua ei enää käytetä muiden verojen maksuksi kuukauden lopuksi. Maksu jää odottamaan tulevia oma-aloitteisia veroja tai asiakkaan palautuspyyntöä.

    Maksulle ei enää kerry hyvityskorkoa silloin, kun asiakas maksaa oma-aloitteisia veroja ennen eräpäivää. Muutos ei vaikuta hyvityskorkoihin, joita Verohallinto maksaa veronpalautuksille.

    Osana uudistusta oma-aloitteisten verojen palautuksia yksinkertaistetaan. Asiakas ei voi enää pyytää palautusten säilyttämistä tulevia veroja varten, vaan Verohallinto maksaa palautuksen asiakkaalle heti käsittelyn jälkeen.

    Lisäksi Verohallinto voi jatkossa käyttää oma-aloitteisten verojen palautuksia asiakkaan kaikkien erääntyneiden verojen maksuksi, eli palautuksia ei enää käytetä ensisijaisesti oma-aloitteisille veroille.

  3. Veronpalautusten käyttöä selkeytetään

    Verohallinto voi tällä hetkellä käyttää asiakkaan veronpalautuksia erääntyvien verojen maksuksi heti eräpäivänä, vaikka asiakas maksaisi itse veron samana päivänä. Tätä on tarkoitus muuttaa niin, että Verohallinto käyttää aina ensin asiakkaan ajallaan maksamaa maksua verolle veronpalautusten sijaan.

  4. Yrityksille ja yrittäjille yhteenveto verojen maksutilanteesta vain sähköisesti OmaVeroon

    Verohallinto on lähettänyt vuosittain 1,2 miljoonaa paperista yhteenvetoa yrityksille, elinkeinonharjoittajille sekä maataloudenharjoittajille heidän pyynnöstään. Jatkossa nämä asiakkaat saavat yhteenvedon vain sähköisesti OmaVeroon, jossa suurin osa asiakkaista asioi jo nyt.

    Teksti on alun perin julkaistu Verohallinnon sivuilla: Yritysasiakkaiden verojen maksaminen uudistuu vuonna 2025 - vero.fi


Mitä tarkoittaa PRH:n säätiövalvonta – ja mitä voimme oppia siitä?

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) tehtävänä on muun muassa varmistaa, että suomalaiset säätiöt noudattavat säätiölakia ja omia sääntöjään. Valvontansa kautta PRH pyrkii siihen, että säätiöiden toiminta on läpinäkyvää, lainmukaista ja tarkoituksenmukaista. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä – ja mitä meidän, jotka toimimme säätiöissä, tulisi ottaa huomioon?

Miten valvonta toimii?

PRH:n säätiövalvonnan perusta ovat säätiöiden itse toimittamat vuosiraportit. Näissä raporteissa PRH tarkastelee esimerkiksi, vastaako toiminta sääntöjen määräyksiä, onko hallituksen kokoonpano oikein rekisteröity ja täyttyvätkö kaikki tilinpäätösvaatimukset – mukaan lukien mahdolliset konsernitilinpäätökset.

Jos puutteita ilmenee, PRH voi puuttua asiaan. Tämä voi tarkoittaa oikaisukehotuksen antamista tai lain tai sääntöjen vastaisen päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä. Vakavammissa tapauksissa asia voidaan viedä tuomioistuimeen. Kaikki valvontapäätökset ovat julkisia asiakirjoja – myös vireillä olevat valvonta-asiat näkyvät ulospäin.

Valvonta vuonna 2024 – mitä se osoitti?

Vuonna 2024 PRH lähetti kehotuskirjeitä 335 säätiölle ja oikaisukehotuksia 411:lle.

Valvontatyössä keskityttiin erityisesti seuraaviin asioihin:

  • Tilintarkastajien lausunnoissa esille nostetut puutteet

  • Toimintakertomusten sisältövaatimusten täyttyminen ja asianmukainen allekirjoitus

  • Konsernitilinpäätösvaatimus

  • Hallitustietojen vastaavuus PRH:n rekisterissä oleviin tietoihin

Lisäksi säätiöille lähetettiin kysely lähipiiristä – osa-alue, jossa monella oli vielä parantamisen varaa.

20 tapauksessa valvonta johti virallisiin päätöksiin, jotka sisälsivät vaatimuksia korjaavista toimenpiteistä. Näissä tapauksissa oli kyse muun muassa:

  • Huonosti järjestetystä säätiön hallinnosta

  • Siitä, että säätiön tarkoitusta ei ollut toteutettu sääntöjen mukaisesti

  • Puutteista lähipiiritapahtumien käsittelyssä ja raportoinnissa

  • Siitä, että hallitus ei osoittanut riittävää tuntemusta säätiölaista tai ei noudattanut huolellisuusvelvoitetta

PRH:lla on myös oikeus tarkastaa asiakirjoja suoraan, ja tätä tehtiin useissa tapauksissa – mikä toi lisänäkemystä tilanteisiin.

Mitä me säätiötoimijat voimme oppia?

Tässä muutamia selkeitä johtopäätöksiä:

  • Tunne laki ja säännöt. Säätiön hallituksessa toimiminen vaatii enemmän kuin pelkkää intoa – se edellyttää sääntelyn ymmärtämistä.

  • Seuraa toimintaa aktiivisesti. Hallitus on vastuussa siitä, että toiminta vastaa säätiön tarkoitusta.

  • Toimi huolellisesti. Tämä tarkoittaa säätiön edun asettamista etusijalle – ja avun pyytämistä silloin, kun oma osaaminen ei riitä. Se ei ole heikkoutta, vaan vastuullisuutta.

  • Kysy itseltäsi: miten selviäisimme tarkastuksesta? Hyvä tapa ehkäistä ongelmia on arvioida säännöllisesti omaa toimintaa valvonnan näkökulmasta.

Säätiövalvonnan ottaminen vakavasti ei ole pelkkä velvoite – se on myös tapa vahvistaa säätiön uskottavuutta ja tulevaisuutta.

Onko säätiönne kiinnostunut kuulemaan lisää hallituksen huolellisuusvelvoitteesta tai hyvästä säätiöhallintotavasta? Jos säätiönne johto haluaa syventyä näihin teemoihin, säätiöhallinnon tiimimme auttaa mielellään!

Säätiöhallintotiimimme:

 Mia Bengts
Asiamies, juristi
puh. +358 50 308 7676
sähköposti: mia.bengts@navigatorpartners.fi


Suojaa omia ja kaupparekisteriin ilmoitettuja tietoja

Kaupparekisteriin on mahdollista tehdä väärennettyjä ilmoituksia. Voit suojautua väärinkäytöksiltä valitsemalla yritykselle vain sähköiset ilmoitukset YTJ-​palvelussa ja tekemällä omille tiedoillesi rekisteröintikiellon.

Tietovuotojen ja muiden tietoturvaloukkausten yleistyessä tietoja saatetaan käyttää vääriin tarkoituksiin kaupparekisterin avulla.

Kaupparekisteriä voidaan käyttää hyväksi identiteettivarkauksissa, yrityskaappauksissa ja petoksissa. Yritykseen kuulumaton henkilö tai rikollinen voi tehdä muutosilmoituksen kaupparekisteriin ja pistää yrityksen hallituksen, toimitusjohtajan tai tilintarkastajan vaihtoon. Paperi-​ilmoituksella tämän voi tehdä kuka tahansa, ilman minkäänlaista tunnistautumista.

Yrityksesi tietoja voidaan siis muuttaa ilman suostumustasi, tai sinut voidaan lisätä jonkin toisen yrityksen tietoihin ilman suostumustasi.

Valitse vain sähköiset ilmoitukset YTJ-​palvelussa

Kaupparekisterin muutosilmoituksia voi tehdä sähköisesti YTJ-​palvelussa tai paperilomakkeella. Väärennetyiltä paperisilta ilmoituksilta voi suojautua valitsemalla, että yrityksen ilmoituksia voi tehdä vain sähköisesti. Samalla voidaan varmistaa, että kaupparekisterin ilmoituksia voi tehdä vain henkilö, jolla on siihen oikeus.

Valinta koskee vain niitä ilmoituksia, jotka voi tehdä sähköisesti YTJ-​palvelussa. Muut ilmoitukset tehdään jatkossakin paperilomakkeella.

Lisää sähköposti kaupparekisteritietoihin, niin saat tiedon muutoksista

Väärennetyn paperilomakeilmoituksen lisäksi ulkopuolinen taho voi tunnistautua palveluun sähköisesti esimerkiksi varastetuilla pankkitunnuksilla ja tehdä muutosilmoituksen.

Voit seurata yrityksen tiedoissa tehtyjä muutosilmoituksia, jos yrityksesi sähköpostiosoite on kaupparekisterissä. Tällöin saat kaupparekisteriltä sähköpostiviestin noin tunnin kuluessa siitä, kun ilmoitus on saapunut rekisteriviranomaiselle.

Tee omille tiedoillesi rekisteröintikielto

Voit ilmoittaa PRH:lle, että sinua ei saa merkitä yrityksen tai yhteisön vastuuhenkilöksi kaupparekisteriin ilman suostumustasi.

Jos sinulla on rekisteröintikielto, kun sinut ilmoitetaan yrityksen tai yhteisön vastuuhenkilöksi, PRH ottaa yhteyttä ilmoituksen tekijään suostumuksen järjestämiseksi.

Rekisteröintikielto on voimassa toistaiseksi ja sen voi perua milloin tahansa. Kielto ja sen peruminen edellyttävät vahvaa tunnistautumista.

Teksti on alun perin julkaistu Taloushallintoliiton sivuilla: Suojaa omia ja yrityksen kaupparekisteriin ilmoitettuja tietoja | Suomen Taloushallintoliitto ry


Yhteistoimintalain muutos alle 50 hengen yrityksiin

Lain soveltamisraja nousi 50 työntekijän yrityksiin ja yhteisöihin sekä muutosneuvotteluiden ajat puoliintuivat. Laissa on kuitenkin velvoitteita myös 20–49 työntekijän yrityksille.

Lakia sovelletaan taloudellista toimintaa harjoittaviin yrityksiin ja yhteisöihin, joiden työsuhteessa olevien työntekijöiden lukumäärä säännöllisesti on vähintään 50.

Säännölliseen työntekijämäärään luetaan kaikki kokoaikaiset ja osa-​aikaiset toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa olevat. Samoin huomioidaan määräaikaiset, mikäli kyse ei ole esimerkiksi sijaisuudesta tai lyhytaikaisesta työstä.

Poikkeuksellisen lyhyttä työaikaa lyhyissä määräaikaisissa työsuhteissa tekevät voidaan ”niputtaa” työntekijämäärää laskettaessa (KKO 2017:86), mutta tällaisen poikkeustilanteen arviointi on tehtävä tapauskohtaisesti.

Muutosneuvotteluiden kesto ja neuvotteluesitys työvoimaviranomaiselle

Muutosneuvotteluiden ajat puoliintuivat aikaisemmasta 6 viikosta 3 viikkoon ja 14 päivästä 7 päivään.

Neuvotteluaika on seitsemän päivää, jos

1) neuvottelut koskevat alle kymmenen työntekijän irtisanomista, lomauttamista, osa-​aikaistamista tai työsopimuksen olennaisen ehdon yksipuolista muuttamista;

2) neuvottelut koskevat lomauttamista enintään 90 päiväksi;

3) työnantajan palveluksessa olevien työntekijöiden määrä on säännöllisesti alle 50;

4) työnantaja on yrityksen saneerausmenettelyn kohteena.

Työehtosopimuksissa voi olla sovittu neuvotteluiden kestosta, jolloin sopimuksen mukaista aikaa noudatetaan ainakin työnantajaliittoon kuuluvissa yrityksissä.

Työnantajan on toimitettava antamansa neuvotteluesitys työvoimaviranomaiselle, jos työnantaja suunnittelee neuvotteluesityksessä irtisanovansa vähintään kymmenen työntekijää tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla.

Irtisanotun työntekijän työsopimus ei saa päättyä ennen kuin neuvotteluesityksen toimittamisesta työvoimaviranomaiselle on kulunut 30 päivää. Aikarajan noudattamatta jättämisestä työnantajalle tulee maksettavaksi hyvitys työntekijälle samalla tavoin kuin muutosneuvotteluiden menetelmätapasäännöksiä rikottaessa.

Velvoitteet 20–49 työntekijän yrityksissä

Vuoropuhelu

Työnantajan on käytävä säännönmukaista vuoropuhelua, jolle työnantajan on luotava työpaikkakohtaiset käytännöt. Vuoropuhelun kohteet ja toteutustavat määritellään yrityksessä tai yhteisössä tarkoituksenmukaiseksi katsotulla tavalla. Vuoropuhelua käydään henkilöstön edustajan kanssa. Mikäli edustajaa ei ole valittu, niin koko yrityksen henkilöstön kanssa.

Vuoropuhelun tarkoituksena on turvata riittävä ja oikea-​aikainen tiedonkulku työnantajan ja henkilöstön välillä, sekä turvata henkilöstölle vaikutusmahdollisuuksia yrityksen päätöksenteossa silloin kun se koskee heidän työtään, työolojaan tai asemaansa yrityksessä.

Yhteistoimintalaissa on kerrottu muusta lainsäädännöstä tulevat velvoitteet käsiteltävistä asioista. Näitä ovat laissa yksityisyyden suojasta työelämässä määritelty henkilötietojen kerääminen, huumausainetestitodistuksen tai puhalluskokeen oikeuttavat työtehtävät, teknisen valvonnan toteuttaminen sekä sähköistä viestintää koskeva toiminta. Laissa sähköisen viestinnän palveluista välitystietojen käsittelyssä noudatettavat toimintatavat ja vastaavasti henkilöstörahastolain mukainen toiminta. Lakisääteisistä sosiaalivakuutusmaksuista annetuista laeista työtuloon liittyvät säännökset.

Työnantajan on kirjattava vuoropuhelua koskevat käytännöt ja tiedotettava niistä henkilöstölle.

Muutosneuvottelut

Työnantajan on käytävä muutosneuvottelut, kun työnantaja harkitsee 90 päivän ajanjakson aikana vähintään 20 työntekijän irtisanomista, osa-​aikaistamista tai työsopimuksen olennaisen ehdon yksipuolista muuttamista tai lomauttamista taloudellisella tai tuotannollisella perusteella. Lomautukset työn tilapäisen vähentymisen perusteella (enintään 90 päivää kestävät) eivät aiheuta muutosneuvotteluja. Ajanjaksolla huomioidaan niin yhden kuin useamman muutosneuvottelun työntekijämäärä.

Myös 20–49 työntekijää työllistävien on noudatettava Yhteistoimintalain muutosneuvotteluita koskevia menettelytapasäännöksiä.

Liikkeen luovutusta, sulautumista ja jakautumista koskevia säännöksiä sovelletaan edelleen.

Hallintoedustukseen lisäksi tulossa muutos

Hallituksen linjauksen mukaisesti tulee työryhmä esittämään yhteistoimintalakiin muutosta, jota ei ole vielä käsitelty eduskunnassa. Henkilöstön hallintoedustuksen soveltamisraja laskettaisiin 100 työntekijään nykyisen 150 sijaan. Hallintoedustus olisi toteutettava yhtiön hallituksessa tai johtoryhmässä. Muutos tulee voimaan vuonna 2026.

Teksti on alun perin julkaistu Taloushallintoliiton sivuilla: Yhteistoimintalakiin muutoksia 1.7.2025 alkaen | Suomen Taloushallintoliitto ry


Haluatko lisää tietoa uutiskirjeen aiheista?

Mikäli sinulla herää kysymyksiä uutiskirjeemme aiheista, voit olla yhteydessä info@navigatorpartners.fi tai suoraan omaan yhteyshenkilöösi.

Ystävällisin terveisin,
Navigator Partners Oy

 

🇸🇪 NaviPost | September nyheter

Skatteförvaltningen förnyar betalningen av skatter under 2025

Skatteförvaltningen förenklar och förtydligar betalningen av skatter och skatteåterbäringar i år, och slopandet av återbäringsalternativen är en del av dessa ändringar.

Det går inte längre i MinSkatt att välja en tidpunkt eller gräns för en återbäring. Ändringen har trätt i kraft den 19 augusti 2025. I november 2025 är det också på kommande andra ändringar i betalningen av skatter för företag och organisationer. Bakgrunden är en skrivning i regeringsprogrammet enligt vilken regeringen ska göra skatteuppbörden smidigare och förbättra beskattningens förutsägbarhet.

Reformen medför flera ändringar i betalningen av skatter och skatteåterbäringar:

1. Företag betalar sina skatter med ett referensnummer

I fortsättningen betalar företag och organisationer sina skatter med ett eget allmänt referensnummer i stället för separata referensnummer per skatteslag. Inbetalningarna användas till alla företagets skatter enligt förfallodagar i ordning från den äldsta till den senaste.

För tillfället har företag flera olika referensnummer för skatter och valet av referensnummer påverkar till vilken skatt och i vilken ordning inbetalningen används. Att betala med ett enda referensnummer underlättar valet av referensnummer och förtydligar hur inbetalningar används.

Att betala med ett referensnummer gäller inte privatpersoner, enskilda näringsidkare eller jord- och skogsbruksidkare. För dem förblir betalningen av skatter oförändrad.

2. Betalning av skatter på eget initiativ och återbäringar förenklas

Skatter som betalas på eget initiativ är exempelvis moms, arbetsgivarprestationer och punktskatter. De betalningar ändras som kunden betalar med referensnumret för skatter på eget initiativ:

  • Inbetalningarna används inte längre till att betala andra skatter i slutet av månaden. Inbetalningen väntar på kommande skatter på eget initiativ eller en begäran om återbäring från kunden.

  • Det ackumuleras inte längre någon krediteringsränta på inbetalningar när kunden betalar skatter på eget initiativ före förfallodagen. Ändringen påverkar inte de krediteringsräntor som Skatteförvaltningen betalar på skatteåterbäringar.

Som en del av reformen förenklas återbäringen på skatter på eget initiativ. Kunden kan inte längre begära att återbäringar förvaras för kommande skatter utan Skatteförvaltningen betalar ut återbäringen till kunden genast efter behandlingen.

Dessutom kan Skatteförvaltningen i fortsättningen använda återbäringar på skatter på eget initiativ till att betala alla kundens skatter som förfallit till betalning, alltså återbäringar används inte längre i första hand till skatter på eget initiativ.

3. Klarhet i användningen av skatteåterbäringar

I dagsläge kan Skatteförvaltningen använda en kunds skatteåterbäringar till att betala skatter som förfaller genast på förfallodagen för dem även om kunden själv betalar skatten samma dag. Avsikten är att detta ändras så att Skatteförvaltningen alltid använder den inbetalning som kunden har betalat i tid till skatten i stället för att använda skatteåterbäringar.

4. Företag och företagare får sammandraget av skattebetalningsläget endast elektroniskt i MinSkatt

Skatteförvaltningen har årligen på begäran skickat 1,2 miljoner sammandrag på papper till företag, näringsidkare och jordbruksidkare. I fortsättningen får dessa kunder sammandraget endast elektroniskt i MinSkatt där största delen av kunderna sköter sina skatteärenden redan nu.

Läs mer här: Betalningen av skatter förnyas för företagskunder år 2025 - vero.fi


Vad innebär Patent- och registerstyrelsens stiftelsetillsyn – och vad kan vi lära oss?

Patent- och registerstyrelsen (PRS) roll är bland annat att se till att stiftelser i Finland följer stiftelselagen och sina egna stadgar. Genom sin tillsyn arbetar PRS för att stiftelsernas verksamhet är transparent, lagenlig och ändamålsenlig. Men vad innebär det här i praktiken – och vad borde vi som verkar inom stiftelser tänka på?

Hur går tillsynen till?

Grunden för PRS:s stiftelsetillsyn är de årsrapporter som stiftelserna själva skickar in. I dessa rapporter granskar PRS exempelvis hur väl verksamheten stämmer överens med det som står i stadgarna, om styrelsens sammansättning är korrekt registrerad och om alla krav i redovisningen uppfylls – inklusive eventuella koncernbokslut.

Om något verkar brista, kan PRS ingripa. Det kan handla om att skicka en rättelseuppmaning eller att förbjuda verkställandet av beslut som strider mot lagen eller stadgarna. I allvarligare fall kan ärendet föras vidare till domstol. Alla tillsynsbeslut är offentliga handlingar – även pågående tillsynsärenden syns utåt.

Tillsynen 2024 – vad visade den?

Under 2024 skickade PRS uppmaningsbrev till 335 stiftelser och rättelseuppmaningar till 411.

Tillsynsarbetet fokuserade särskilt på:

  • Brister som lyfts fram av revisorer i revisionsberättelserna

  • Om verksamhetsberättelserna uppfyllde innehållskraven och var korrekt undertecknade

  • Kravet på koncernbokslut

  • Att styrelseuppgifterna stämde med det som fanns registrerat hos PRS

Dessutom skickades en enkät om stiftelsernas närståendekrets – ett område där många visade sig ha förbättringspotential.

I 20 fall ledde tillsynen till formella beslut med krav på korrigerande åtgärder. Här rörde det sig bland annat om att:

  • Stiftelsens förvaltning var dåligt organiserad

  • Stiftelsens syfte inte uppfyllts i enlighet med stadgarna

  • Brister fanns i hur närståendetransaktioner hanterats och rapporterats

  • Styrelsen inte visat tillräcklig kännedom om stiftelselagen eller följt omsorgsplikten

PRS har även rätt att granska handlingar direkt, och det gjorde man i flera fall – vilket gav ytterligare insikter.

Vad kan vi som verkar i stiftelser lära oss?

Det finns några tydliga slutsatser att dra:

  • Känn lagen och stadgarna. Att sitta i en stiftelsestyrelse kräver mer än bara engagemang – det kräver insikt i regelverket.

  • Följ upp verksamheten aktivt. Det är styrelsens ansvar att se till att allt sker i enlighet med stiftelsens ändamål.

  • Agera med omsorg. Det innebär att alltid sätta stiftelsens intressen först – och att be om hjälp när den egna kompetensen inte räcker. Det är inte ett tecken på svaghet, utan på ansvarstagande.

  • Ställ frågan: hur skulle vi klara en granskning? Ett bra sätt att undvika framtida problem är att regelbundet utvärdera den egna verksamheten ur ett tillsynsperspektiv.

Att ta stiftelsetillsynen på allvar är inte bara ett krav – det är också ett sätt att säkra stiftelsens trovärdighet och framtid.

Är er stiftelse intresserad av att höra mera om styrelsens omsorgsplikt, god stiftelseförvaltningssed? Om er stiftelses ledning önskar en närmare genomgång av detta tema, ställer vårt stiftelseförvaltningsteam gärna upp!

Stiftelseförvaltningsteamet:

Mia Bengts
Ombudsman, jurist
tfn. +358 50 308 7676
epost: mia.bengts@navigatorpartners.fi


Skydda dina egna uppgifter och uppgifter som anmälts till handelsregistret

Det är möjligt att lämna in förfalskade anmälningar till handelsregistret. Du kan skydda dig mot missbruk genom att välja att ditt företag endast kan göra elektroniska anmälningar i YTJ-tjänsten, samt genom att göra en registreringsspärr för dina personuppgifter.

I och med att dataintrång och andra datasäkerhetsbrott blir allt vanligare, finns det en risk att information används i fel syfte via handelsregistret.

Handelsregistret kan utnyttjas vid identitetsstölder, företagskapningar och bedrägerier. En person som inte hör till företaget – eller en brottsling – kan lämna in en ändringsanmälan till handelsregistret och byta ut företagets styrelse, verkställande direktör eller revisor. Detta kan göras med en pappersblankett utan någon form av identifiering.

Det innebär att uppgifter om ditt företag kan ändras utan din tillåtelse, eller att du kan läggas till i ett annat företags registeruppgifter utan ditt samtycke.

Välj endast elektroniska anmälningar i YTJ-tjänsten

Ändringsanmälningar till handelsregistret kan göras antingen elektroniskt via YTJ-tjänsten eller med en/på pappersblankett. Du kan skydda dig mot förfalskade pappersanmälningar genom att välja att företaget endast får lämna in elektroniska anmälningar. Då säkerställs också att endast en person med behörighet kan skicka in anmälningar till handelsregistret.

Valet gäller endast de anmälningar som kan göras elektroniskt via YTJ-tjänsten. Övriga anmälningar görs fortsättningsvis med pappersblankett.

Lägg till e-postadress i handelsregisteruppgifterna – få meddelande om ändringar

Utöver en förfalskad pappersanmälan kan en utomstående part också logga in i tjänsten elektroniskt med till exempel stulna bankkoder och lämna in en ändringsanmälan.

Om ditt företags e-postadress finns registrerad i handelsregistret får du ett e-postmeddelande från handelsregistret ungefär en timme efter att en anmälan kommit in till myndigheten. Då kan du snabbt reagera om något verkar misstänkt.

Gör en registreringsspärr för dina personuppgifter

Du kan meddela PRS (Patent- och registerstyrelsen) att du inte får registreras som ansvarsperson för ett företag eller en sammanslutning i handelsregistret utan ditt samtycke.

Om du har en registreringsspärr och någon försöker registrera dig som ansvarsperson, kontaktar PRS den som lämnat in anmälan för att ordna samtycke.

Registreringsspärren gäller tills vidare och kan när som helst hävas. Både spärren och hävningen kräver stark autentisering.

Texten är ursprungligen publicerad på Ekonomiadministrationsförbundets webbplats (endast på finska): Suojaa omia ja yrityksen kaupparekisteriin ilmoitettuja tietoja | Suomen Taloushallintoliitto ry


Ändringar i samarbetslagen för företag med färre än 50 anställda

Tillämpningsgränsen för lagen har höjts till företag och sammanslutningar med minst 50 arbetstagare, och förhandlingstiderna har halverats. Lagen innehåller dock också skyldigheter för företag med 20–49 anställda.

Lagen tillämpas på företag och sammanslutningar som bedriver ekonomisk verksamhet och som regelbundet har minst 50 arbetstagare i anställningsförhållande.

Till det regelbundna antalet arbetstagare räknas alla heltids- och deltidsanställda med tillsvidareanställning. Även visstidsanställda beaktas, förutsatt att det inte handlar om t.ex. vikariat eller tillfälliga arbeten.

Personer med mycket kort arbetstid i kortvariga visstidsanställningar kan "slås samman" vid beräkningen av antalet anställda (HD 2017:86), men bedömningen av ett sådant undantagsfall måste göras individuellt.

Tiden för omställningsförhandling och förhandlingsframställning till arbetskraftsmyndigheten

Tiden för omställningsförhandling har halverats från sex veckor till tre veckor och från 14 dagar till 7 dagar.

Förhandlingstiden är sju dagar om:

  1. förhandlingarna gäller uppsägning, permittering, omställning till deltidsarbete eller ensidig ändring av ett väsentligt anställningsvillkor för färre än tio arbetstagare;

  2. förhandlingarna gäller permittering i högst 90 dagar;

  3. arbetsgivaren regelbundet har färre än 50 anställda;

  4. arbetsgivaren är föremål för företagssanering.

Kollektivavtal kan innehålla särskilda bestämmelser om förhandlingstid, och då följs de av företag som är bundna av avtalet (t.ex. genom medlemskap i arbetsgivarförbund).

Om arbetsgivaren planerar att säga upp minst tio arbetstagare av ekonomiska eller produktionsrelaterade skäl, ska förhandlingsframställan lämnas in till arbetskraftsmyndigheten.

Ett uppsägningsförhållande får inte avslutas innan det har gått 30 dagar från det att arbetskraftsmyndigheten tagit emot framställningen. Om denna tidsfrist inte följs, kan arbetsgivaren bli skyldig att betala ersättning till arbetstagaren – på samma sätt som vid brott mot förhandlingsförfarandena i samarbetslagen.

Skyldigheter i företag med 20–49 anställda

Dialog (samråd)

Arbetsgivaren ska föra en regelbunden dialog med personalen och skapa arbetsplatsvisa rutiner för detta. Dialogens innehåll och genomförande definieras enligt vad som är ändamålsenligt i företaget eller sammanslutningen. Dialogen förs med personalens representant, eller – om ingen är vald – med hela personalen.

Syftet med dialogen är att säkerställa tillräcklig och aktuell informationsgång mellan arbetsgivaren och personalen samt att ge personalen möjlighet till inflytande när det gäller beslut som påverkar deras arbete, arbetsförhållanden eller ställning i företaget.

Samarbetslagen hänvisar också till skyldigheter enligt annan lagstiftning, såsom:

  • behandling av personuppgifter (lagen om integritetsskydd i arbetslivet),

  • drogtestintyg eller blåstest när det är motiverat av arbetsuppgifter,

  • teknisk övervakning,

  • verksamhet som omfattar elektronisk kommunikation (behandling av trafikdata enligt lagen om elektroniska kommunikationstjänster),

  • samt personalfondens verksamhet och bestämmelser relaterade till arbetsinkomst enligt lagar om socialförsäkringsavgifter.

Arbetsgivaren ska dokumentera rutinerna för dialogen och informera personalen om dem.

Omställningsförhandlingar

Arbetsgivaren ska inleda förhandlingar enligt samarbetslagen när det övervägs att under en 90-dagarsperiod:

  •  säga upp,

  • omvandla till deltidsanställning,

  • ensidigt ändra ett väsentligt anställningsvillkor,

  • eller permittera minst 20 arbetstagare av ekonomiska eller produktionsrelaterade skäl.

Permitteringar som grundar sig på tillfälligt minskad arbetsmängd (och varar högst 90 dagar) kräver inte förhandlingar enligt samarbetslagen.

Vid beräkningen beaktas antalet arbetstagare i både enskilda och flera samtidiga förändringsförhandlingar under perioden.

Företag med 20–49 anställda omfattas alltså också av samarbetslagens förfarandebestämmelser gällande förändringsförhandlingar.

Bestämmelser om överlåtelse av rörelse, fusion och delning gäller fortfarande.

Kommande ändring i personalrepresentation i bolagsstyrelser

Enligt regeringens riktlinje kommer en arbetsgrupp att föreslå en ändring i samarbetslagen som ännu inte behandlats i riksdagen. Tillämpningsgränsen för personalrepresentation skulle sänkas från nuvarande 150 till 100 anställda.

Representationen ska ske i bolagets styrelse eller ledningsgrupp. Ändringen träder i kraft år 2026.

Texten är ursprungligen publicerad på Ekonomiadministrationsförbundets webbplats (endast på finska): Yhteistoimintalakiin muutoksia 1.7.2025 alkaen | Suomen Taloushallintoliitto ry


Behöver du mer information?

Ifall du har frågor om nyhetsbrev kan du vara i kontakt med info@navigatorpartners.fi och ifall du har övriga frågor, får du gärna vara direkt i kontakt med din egen kontaktperson.

Med vänlig hälsning,
Navigator Partners Oy

Next
Next

🇫🇮 NaviPost | Kesäkuun uutisia